Monthly Archives: August 2007

  • 2

Titanic kiállítás Budapesten

Category : News , Uncategorized

titanic kiállítás1912. április 14-én éjszaka, korának legnagyobb óceánjáró gőzhajója, amelyet három éven át építettek, első útján jéghegynek ütközött.

Az “elsüllyeszthetetlennek” hívott Titanic két óra negyven perc alatt süllyedt az Atlanti-óceán mélyére. A hajózás történetének eddigi legnagyobb katasztrófája 1517 áldozatot követelt.

1985. szeptember 1-ig a tragédia okai rejtve maradtak, ekkor sikerült Dr. Robert Ballard expedíciójának felfedezni a roncsok pontos helyét. Több éves kitartó munka során, speciális robot-technológia kifejlesztésével tudták a 4000 méter mélyen lévő tárgyakat felszínre hozni.

titanic expeditioNos, Disney csinált is a felszínrehozatalból egy 3D Imax filmet. (Ghost of the abyss) Pénzes Joe, az ábrándos de béleltzsebű ifjú befizeti magát az orosz profikhoz Titanik expedícióra. Olcsóbb és hasonló kaland, mint egy űrutazás, ezt az alkalmazott technika, meg robosztus anyahajó jól illusztrálja. Persze más szponzorok is asszisztálnak és megszólalnak a filmben, rácsodálkoznak a tengeralattjáró ablakból a kísérteties fémtömegre, amikre kompjuteranimációkkal vetítik a korabeli jeleneteket. Érdekes, bár kissé szokatlan a film nézőpontja, se nem kaland, se nem dokumentum film, új kategóriának meg nem nevezném. Eltöprengtem rajta, hogy milyen is volt, azon túl, hogy új dolgokat tárt elém. Megválaszolatlanul hagynám a kérdést. Bár lehet, hogy a film miatt is megyek megnézni a kiállítást? Tehát fimestől ajánlam azoknak, akiket érdekelhet, tehát nem csak búvároknak. (Millenárison. Titanic kiállítás)

“Read More”


  • 0

Rendet vágunk

Category : Blogroll , News , Uncategorized

Hazaérve két napig csak kóvályogtam, egyesek szerint az álomkórral is küzdöttem. Meg a rumlival, az időzónákkal, meg általában mindennel, ami a tengeri lét után új elemként támadta be a mindennapokat.

dahab.jpgEgy hétnek el kellett telnie, hogy valami kibontakozzon az ősrobbanás ködéből – legalábbis a két hónappal ezelőtti élet már ilyenforma régmúltnak tűnt. De megvan, rend a búvárboltban, tervek az őszre, a tanfolyamokra, meg túrákra. A programnaptár kezd betelni, formálódik a hírlevél, ahogy konkretizálódnak a részletek. Tehát mehetünk merülni, tanfolyamozni, hisz ezért vagyok itthon. A képen Dahab: hát, ide is el kell menni, a dahabfeeling bizony hiányzik.

Rövid előzetes: szeptember 14-16 OWD tanfolyam, 28-01 Adria, október 5-7 OWD tanfolyam, 13-14 Neufelder / Graz nyíltvíz, október 17- november 14 Egyiptom: Sharmelsheikh/Dahab, novembertől uszodai tréningek, vizihockey, klubszerdák. További tervek: 2008 Szudán, Bali, Thai ? – Kérdőjel, egyelőre tervezés előtt, lehet szavazni, ki mit szeretne… Ami fix, megyünk! Egyiptomi hajószafari pedig júniusban…


  • 0

Szumma negro

dosli.JPGdobrodosli.JPGGondolatban még ott ketyeg Montenegro, a következő szezon ígérete, amit persze szívesen vállalnék, csak persze kicsit másképp. Ha valaki belép a határon, akkor szinte az első óriásplakátról ugye a Norma2 köszön – nocsak, szimbólummá válik búvárhajónk?

Összegezve a dolgokat Dragannal strapás szezont tudhatunk magunk mögött, ami nem jöhetett volna létre rokkantség vagy belegebedés nélkül, ha nincs velünk segéderő, Mikó, vagy Darija személyében. Persze felrebbent a hír, ami kedvét szegi a legmerészebben szárnyaló madárnak is: jön az új búvártörvény, koncesszió lesz.

“Read More”


  • 0

Hazaút: Horvát pályán megint

motowayA naptáramban a főszezon címszó alatt szereplő közlekedési tilalmak között szerepel a pénteki leutazás, a szombat, vasárnap, mostantól pedig a hétfői hazaút. Hajnali 3kor indultunk, kétautós konvoj, Splitnél időben a pályán voltunk. A boszanac finánc 20 EUR zsebpénzt kért Metkovicnál, de ezt én megtagadtam tőle, ő meg cserében a továbbhaladást. Mindegy, ezt a pénzt akkor már inkább a pályára költöm (ahol nem igen trafizhatnak le a rend őrei), mint családsegítő programra.

Bevallom, nagyon álmos voltam, úgy éreztem, soha ennyire fáradtan még nem indultam el. Két óra alvás után fél 10-re már a hömpölygő forgatagban találtam magam.

Nyolc kilométer araszolás másfél óra alatt, mikor az alagútnál egysávosra szűkül a pálya. Aztán még egy kisebb araszolás, majd Zágrábnál egy 8 kilométeres megint.
Pályán cola 15 kunáért, kávé 22-ért. Pályadíj 179 kunes, alias 26 EUR. tunelMondom a csókának átversz, nem annyi. Meddő vita, csókolom megint az Idegenforgalmi Hivatalt hagyva újabb tanulópénzül oda vagy 2 EURót. Persze, ezen a kapun nem írják ki az EUR összeget- igaz, máshol a blokkon szerepel már az átváltás, visszajáró, stb. Azért van okom rühelleni horvát turisztikai mentalitást, nem?

Tömegek mennek hazafele, tehetetlen az ember, végig kell szenvedni. Sietek haza, fáradt vagyok, pihennék már nagyon. Ilyen lassú és strapás haza utam még nem volt soha, este lett nyolc, mire érkeztem. Pihennék is már, napokat… Hiszen a nyári szezon rendben mögöttem.


  • 0

Prevlaka – Prevara

Az összepakolás után egy horvátországi villámlátogatásra indultam. A határátlépések frissítésén túl célom a határvidék félszigete, maga Prevlaka, no meg az ott álló erőd. Bámultuk eleget hajózás közben, a robosztus épület kíváncsivá tett, de eddig nem vágtam bele a felfedezésébe.

park prevlakaPrevlaka nemcsak földrajzi név, hanem egy fogalom: katonailag erősen érdekelt félsziget volt az elmúlt évszázadban. Eredetileg a Monarchia építtette a Kotori öböl bejáratát záró erődláncot (Arza, Mamula, Prevlaka) de a második világháború óta is militarizált övezet volt. A legutóbbi délszláv háborúban a szerb és horvát haderő felváltva birtokolta, de ennek a történelméről éppen csak a félsziget elhagyott épületei mesélnek. Jelenleg parknak van minősítve, ahol sorompó zárja az utat a látogatók előtt. Nem Nemzeti Park: Park Prevlaka, Croatia.

A prevara szó jelentése szélhámosság, átverés, alaptalan ígéret. Legalábbis aszerint a szótár szerint, amit kedves crnagoac ismerőseim okítanak nekem. A továbbiakban ez a szó tökéletesen ráillik erre az elzárt parkocskára, főleg, ha valaki veszi a fáradtságot és belelapoz a kétnyelvű, színvolas prospektusba.

memento.jpgMagam befizettem a 15 kuna díjat, majd gyalog indulok az erőd felé. A minden órában induló elektromos kisvasút pihen: következő indulás csak du. 4-kor! Nos, én nem várnék addig több, mint 2 órát, megemlítem a horvát idegenforgalom lehúzós k* anyját, aztán törülközővel, fürdőnadrággal és fényképezővel felszerelkezve elindulok a jelzett irányba.

Aszfaltút fut a parton, balról a tengerrel. Sziklás part, helyenként a határ mementóit idéző rozsdás szögesdrótokkal. Megyek a térkép alapján tervezett irányba: gondolva az erőd a turisztikai attrakció, ott majd elheverek a strandon, talán megnézem a búvárbázist, aztán befrissítőzve visszajövök a félsziget túlsó oldalán, megsasolom az ország legnagyobb outdoor falmászó standját, megnézem a paintball terepet, a szamáristállókat, majd hazahúzok mielőtt Mikó azt hinné, hogy lepattantam.

forteprevlaka.jpgfortep.jpgwindows.jpgparkprevlaka.jpgAz erődhöz érve kerítés fogad: tilos a gyalogturné, elzárt terület. Feljebb egy utat találok, ami bevisz az erődbe. Pont olyan kiábrándítóan lakatlan, gondozatlan és enyészettel küzdő rom, mint a Mamula. Utóbbiért nem kérnek pénzt. Strand, frissítő, útjelző tábla sehol. Elindulok a széles úton, gondolva ez majd körbevisz.
P1090016.jpgforte.jpgHamar egy támaszponthoz érek: Tito to je nas put felirat fogad, lépcsők, pálmák, emlékeztetnek a jobb időkre. Fenn újabb bunkerek, meg az üzemelő világítótorony. Visszafordulok, hisz sehol egy lélek – fura érzés a vadonban, ahol mintha egy láthatatlan háború tegnapelőtt kisöpörte volna az emberi jelenlét nyomait hagyva csak. Nos, a szomjúság érzése is útitársul csatlakozik: lassan egy órája menetelek már. Strandnak nyoma sincs, embernek, frissítőnek még annyira sem. Tovább az úton.

“Read More”


Barlangi bújócska

Blogtár